Cyklovýlet na kanárský ostrov Lanzarote 8.-15. 12. 2017 reportáž

Paní zima pomalu začíná kralovat a teplota začala klesat pod bod mrazu. Loňský cyklovýlet na Kanárské ostrovy se moc povedl, tak se Karel s B týmem Řevnice rozhodl uspořádat další cyklovýlet, tentokrát na sopečný ostrov Lanzarote. Odlet byl v pátek časně ranním spojem z německého Lipska/Halle na ostrov Lanzarote s přistáním ve městě Arrecife. Celkově cesta činila 11hodin od vchodu do vchodu. Sice let trval jen 4,5 hodiny, když se k tomu připočítá 300km přeprava do Německa, odbavení, pak přílet, vyzvednutí zavazadel a přesun do hotelu, cesta je trochu delší. Tentokrát jsme také vezli svá kola a logistika byla náročnější, všechno to vyšlo. Bydleli jsme ve městě Costa Teguise a jak je svět malý, v hotelu narazíme na recepční že Slovenska. Pobyt jsme zahájili vynikajícím obědem a 8 mužů si naplnili břicho všemi dobroty, co kdo viděl v samoobslužné jídelně včetně pití:-) Odpoledne jsme smontovali kola a udělali krátkou 5km testovací projížďku. Pobřeží sopečného původy je omýlán mořem a městečko je postaveno v tradičním turistickém stylu. Večer jsme narazili v malém baru tentokrát na kluka z Moravy a brzo jdeme do peřin.

Sobota
Po vydatné snídani jsme vyrazili na první vyjížďku, údajně pohodovou seznamovací. Marťanská krajina přivítala naší partu a slunce příjemně hřálo. Sopečné vrcholky se zvedali a my šlapali a šlapali:-D Krajina se vlnila a cesta na sopečné povrchu nám dala zabrat. Od vody jsme stoupali k vrcholkům ve výšce přes 300m. Trasa nás zavedla dokonce k větrným elektrárnám, které se majestátně tyčily na jednou hřebenu. Následný sjezd dolů byl dost příkrý. Po sjezdu zavítáme do obce Guatiza na doplnění tekutin:-) Pokračování cesty vedlo k pobřeží moře a kamenné lávové pole střídala šotolina. Dokonce občas člověk zapadl do písku nebo musel tlačit kolo do krpálu a přes velké kameny. Z pohodové cesty nakonec byla docela slušně nabitá trasa 58km s převýšením 990m. Za odměnu jsme si dali výbornou večeři.

Neděle
Nedělní výšlap byla pohodička. Slunce příjemně hřálo na 24C a vítr téměř nefoukal. Jeli jsme do části ostrova, kde se pěstuje vinná réva. Místní specialita je, že réva roste v téměř černé lávové hlíně a závlahu dodává vzdušná vlhkost, protože zde moc neprší. Dnešní cesta byla pouze mírně zvlněná a modrá obloha krásně svítila. Jedeme přes malé městečko San Bartolomé s malou občerstvovací zastávkou. Začínala vinařská oblast a jedeme podél vinic s obestavěnými zítkami. Objíždíme horu a všude vidíme vinice. Degustační zastávku jsme měli v obci Masdache u postaršího vinaře, které měl dobré víno:-) Následovala cesta mezi vinicemi a 5km rychlý sjezd po silnici do turistického  města Puerto del Carmen. Pobřeží města je omýváno mořem s krásnými písečnými plážemi s palmy. Odsud vedla fantastická vydlážděná cyklostezka lemující pobřeží a člověk se kochal výhledem na vlnící se moře:-) Stezka také vedla okolo letiště, kde velice nízko nad Tebou přistávají letadla přímo u moře. Projelo se také přes hlavní město Arrecife s hradem v moři. V jedné zátoce se najednou objevil rezavý vrak velké lodi. Korunou 65km výletů s 500m převýšení byl krásný západ slunce nad zátokou.

Pondělí
Probudili jsme se do zamračeného a větrného rána. Po vydatné snídani se chystáme vyrazit a plány nám na chvilku změnil déšť. Nakonec jsme vyrazili a byl to nádherný bikevýlet. Trasa vedla přes kužel sopečného pohoří Cerro Hurón a dále podél suchého koryta řeky zbarvené do červena. Pokračovali jsme táhlým stoupáním až na vrchol k hradu Santa Bárbara ve výšce 445m. Začínalo více foukat tak, že z kopce se muselo šlapat jak ten protivítr byl silný. Dojeli jsme do příjemného městečka Teguise s úzkými uličkami bílé natřených domů. Po doplnění tekutin :-) jsme se pomalu vraceli zpátky a příjemným sjezdem jsme se dostali k pobřeží. Podél pobřeží jsme dorazili do hotelu po 34km s převýšením 630m. Ten déšť nakonec přišel večer a s větrem.

Úterý
Ráno počasí vypadalo nadějně, pak se zatáhlo a začalo pršet s větrem. Tak čekáme, pak jak utne a ve 12h jsme vyrazili. Stále foukal silný vítr a dnes měl už pořádnou sílu přes 45km v hodině. Při sjezdu si vítr s námi pěkně pohrával. Objeli jsme úpatí sopečných pohoří, pak cestou mezi lávovými poli směr San Bartomé. Přesto, že v noci a ráno pršelo, cesta byla suchá. Údajně celý rok nepršelo až teď. Sjeli jsme dolů k moři do městečka Playa Honda, kde jsme najeli na přímořskou cyklostezka. Projeli jsme si hlavní město Arrecife a také jsme navštívili hrad v moři. Slunce příjemně svítilo a  my jsme pokračovali za silného protivětru do našeho hotelu v Costa Teguise s nájezdem 40km a převýšení přes 600m. Silný vítr nám dal dneska dost zabrat, takže večeře byla velmi vydatná:-)

Středa
Úterní vítr jsem hodnotil jako silný, tak už v noci byl větší vichr, který fučel ještě dopoledne. Moře hučelo, na plážích visela červená vlajka a náš odjezd se posouval. Nakonec jsme po 11h vyrazili podél pobřeží, kde vichr silně foukali a hnal moře na skaliska. Po nárazu vystříkla voda vysoko až nás párkrát skropila. Vítr si s námi pohrával jako s loutkami a přejezdy přes kamenná lávová pole daly zabrat. Šlapání do kopce proti větru byla pořádná makačka. Krátká zastávka byla v městečku Quatiza a pak táhlý kopec přes sopečná pohoří k městečku Teguise. Zde se vítr uklidnil a následoval 8km moc pěkný sjezd okolo sopečných  kuželů s větrem z boku. Párkrát jsme přejížděli silnici a mám poznámku ke španělským řidičům, kteří se k nám velmi slušné chovali. Až mě překvapilo, že nás vždy velkým obloukem objížděli a dokonce zastavili na silnici až jsme všichni přejeli. Díky Vám :) Odpolední návrat byl v pohodě a následoval zasloužený odpočinek po 40km s převýšením přes 800m.

Čtvrtek Královská etapa
Ostrov Lanzarote sice nemá z našeho pohledu hory, přesto dnešní královskou etapu jsme brali jako výšlap do hor. Sopečné vrcholky dosahují výšky přes 600 m n.m. a v krajině se majestátně tyčily téměř jako hory. Dneska jsme vyrazili dříve a k přepravě na sever ostrova jsme využili půjčeného Peugeota. Jeli jsme na dvakrát včetně rozložených kol. Sraz byl složitější, trochu jsme se v kopcích postráceli. Nakonec jsme našli na vyhlídce Mirador del Rio. Zde jsme zahájili královskou etapu. Dneska byl vítr už klidný a hned na začátku se nám otevřela nádherná vyhlídka na ostrov Gracióza. Jeli jsme podél pobřeží hřebenovou trasu na skalnatém pohoří oscilující ve výšce 350 až 600 m n.m. nahoru a dolů, nahoru a dolů :) Kochali jsme se pohledy na modře zbarvené zátoky a výhledy na Atlantické moře. Prostě nádhera tak, že foťáky a telefony stále cvakaly:D A krpály byly taky pěkný. Jeden pořádný krpál byl po občerstvovací zastávce v městečku Haría, kde jsme po serpentinách vydupali do výšky přes 600 m n.m. k radaru. Vyšší výška byla znát, ochladilo se a foukal vítr. Občas jsme kolo tlačili přes příliš příkré stoupání, které se většině bikerům nepodařilo vyjet. Za tu námahu to stalo, výhledy byly nádherné. Dojeli jsme do města Teguise doplnit tekutiny. Poté jsme pokračovali naším oblíbeným bikovým sjezdem do našeho městečka Costa Teguise. Já si ještě skočil zaplavat do Atlantiku, moře mělo příjemnou teplotu cca 19C :D Královská etapa měřila 57km s převýšením přes 1000m a byla parádní. Večer se již začalo balit a po pozdější večeři jsme si sedli k přípitku, že se nám cyklotýden parádně povedl :-D

Pátek
Po vydatné snídani jsme dobalili věci a kola do krabic. Návrat zpátky vypadal složitější, protože let byl odložen. Nakonec jsme měli zpožděný odlet o hodinu. Let proběhl poklidně a cesta z Německa byla trochu popráškována sněhem přes Krušné hory. Návrat byl trochu šok, jak teplotní, tak i z prostředí a jídla, člověk se rozežere rychle:-D Vše vynahradí domácí postel a pohodlí, prostě doma je doma:-) Užil jsem si parádní sportovní dovolenou a musím uznat, že bikeři B týmu Řevnice jsou hodně dobrý:-D Najeli jsme téměř 300km, někteří zdatnější i více. Nejvhodnější bylo celopéro, 29" je v terénu lepší. Díky Karle za organizaci a všem za fajn společnost.
Na všechny fotky se dostaneš přes Záložku ve Fotogalerii kliknutím na odkaz.

Kolu zdar,
Láďa

PS Pár praktických poznatků z Lanzarote, např. ceny v restauraci-snídaně za 3.5E, menu oběd za 9E, rychlé občerstvení za 3E. Potraviny v obchodech jsou podobné, těstoviny 0.7E, 10vajec 2.5E, fuet 2E, sýr nebo šunka balená 100g 1E, mražené maso kuřecí řízky 0.4kg 2.7E, kuřecí stehna 1kg 2.3E, mražené kuře 2.15E, čerstvé vepřová krkovice plátky s kostí 5.75E, takže se dá i vařit. Točené pivo stojí od 2E až 3.5E, víno 2E a je dobrý :-)