Cyklovýšlap Brdy I jižní objevitelská cesta - reportáž

Hodně jsem slyšel o vojenském prostoru Brd a o zachovalé krajině připomínající Šumavu. Domluvil jsem se s Honzou Š., že oblast prozkoumáme a vyrazíme tam na kola :-) Pohodově přes e-shop ČD koupím lístek s rezervací místa na kolo a v sobotu 30. května vyrážíme s Honzou ze Smíchova. Po rychlém nástupu do vlaku nacházíme úložiště kol a naše rezervovaná místa. Pohodlně jedeme na čas a v půl desáté vystupujeme za vydatného deště v Rokycanech. Dost nás počasí překvapilo :-O oblíbený norský server YR předpovídal pod mrakem bez deště. Po chvilce přestává pršet a vyrážíme do centra Rokycan. Na náměstí se znovu rozprší a my nalezneme úkryt v informačním centru. Ochotná pracovnice centra pouští internet a satelitní snímky mraků nenadchnou. Na povzbuzení si dáme v centru svačinu z domácích zásob :-) a zasmějeme se veselému vzkazu na dveřích :-D Po hodině déšť ustává a my vyrážíme dál. Jemný déšť nás ještě na chvilku zažene pod stromy a pak už máme ideální počasí na cyklovýlet :-) Dnešní cíl byl projet kolem Padrťských rybníků přes jižní Brdy až do Jinců, kde máme objednané ubytování.

Jedeme podél říčky Klabavy, podél které nás vede cyklotrasa č.3 společně se zelenou turistickou značkou do Kamenného Újezda. Dále projedeme obcí Nová Huť a míříme na Dobřív. Zde nás vítá rozkopaná silnice připomínající tankodrom :-D z důvodu budování kanalizace. Jedeme okolo Švédského mostu a našli jsme doporučenou restauraci Stará hospoda, kde máme sraz s bývalým kolegou Standou F. Posíleni dobrým obědem a společným zavzpomínáním na humorné pracovní historky :-D se nejdříve zastavíme na prohlídce vodního hamru z 19. století.

Poučeni zajímavou historií o kovářském řemesle s názornou ukázkou vyrážíme odpoledne před 2h plni síly do lesů Brd. Úsměv na tváři nám postupně mizí tím, jak šlapeme do kopce a zase do kopce, který nemá konce.... :-D Lesní cesty střídá asfaltka nebo silnice při průjezdu vesnicemi Skořice a Trokavec.

Zde již stoupáme do výšky 700 m n.m. k vrcholu Okrouhlík a nasazujeme si bundy, trochu se ochladilo. Projíždíme pěknou krajinou masivních jehličnanů a přijíždíme k Padrťským rybníkům. Jedná se o nejkrásnější rybníky Brd, které pocházejí z 18. století. Zastavíme se na odpočívadle u hráze mezi Hořejší Padrťským rybníkem (115 ha) a Dolejší Padrťským rybníkem (65 ha). Zde konečně narazíme na pár cyklistů, jinak cestou jsme téměř nikoho nepotkali.

Po malé klobásové svačině, s kterou se Honza ochotně rozdělil s ostatními cyklisty :-D jedeme po hrázi a kocháme se pěknými výhledy na vodní plochy. Pohodlnou cestou lesem s výšlapem k lomu projíždíme po hodině šlapání obcí Nepomuk, která téměř vystoupí z lesa. Zde zastavujeme u občerstvení Nepál cykloklub Brdy s venkovní zahrádkou na doplnění tekutin ;-) Pokračujeme lesem směrem k obci Láz, kde odbočujeme na cestu k vodní nádrži Pilská, ve které byla krásně čistá voda. Dupeme dál lesní cestou až do Obecnice, kde pokračuje cyklotrasa po místních komunikacích přes obce Drahlín, Sádek a Bratkovice. Zde uhýbáme a kopírujeme železnici přes Čenkov až do Jinců, kam přijíždíme v 8h večer s nájezdem 70km docela hladový :-) Máme objednané ubytování v penzionu Eška, který je součástí pivovaru Vilém.

Po rychlém ubytování se přesuneme do pivovarské restaurace naplnit břicha a uhasit žízeň :-D Hlad byl tak veliký, že obří porce výborných večeří jsme bleskově snědli a zapili místním pivem Vilém :-D takový Kouřový ležák měl tedy říz :-D Brzy jdeme spát, kopce jsou v nohách docela cítit (myslím tím únavu, samozřejmě, že jsme se sprchovali :)

V neděli 31. května po lehké snídani obstarané z místního konzumu mě čeká překvapení v podobě píchlého zadního kola. Po výměně duše vyrážíme po 10h opětovně do brdských kopců. Na dnešek již nemáme pevně stanovený cíl, hlavně v pohodě dojet domů. Pro začátek máme dlouhý a táhlý výšlap přes rozcestí na Křižovatky, Komorsko a Provazcem, který dá nohám pořádně zabrat. Konečně se dostaneme na vrcholovou vrstevnici, kocháme se výhledy a míříme k vrcholu Kuchyňka 636 m n.n.m.

Cesta vede lesní cestou přes kořeny a kameny, které honzovo 29" kolo daleko lépe zvládá, já občas kolo vedu. Les je zde hustý a vyšlapanou cestou projede sotva jedno kolo. Pokračujeme lesní cestou s odbočkou k rozhledně Studený vrch 660 m n.m. Oku příjemně ladí výhledy na právě projeté brdské vrcholky z vyhlídkové plošiny rozhledny ve výšce 16,5 metrů nad zemí a chvilku si odpočineme na lavičkách. Postupně přijde docela dost výletníků, většinou turistů, které také vystoupají na rozhlednu, kam je dobrovolné vstupné.

Nasedáme na kolo a pokračujeme vrcholovkou dál přes body Na Hradci, Vysoká jedle, Stožec až k bývalé vojenské raketové základně Klondajk. Základna je uzavřená, obehnána ostnatým plotem a hlídá zde pes. Člověk pouze vidí budovy, které chátrají a postupně zarůstají až splynou s lesem.

Přes rozcestí na Soudném dojedeme do osady na Rovinách, kde máme obědovou pauzu U Dernerů-Čunčí Huba. Po zaslouženém vydatném obědě se sladkou tečkou v podobě koláčku :-D míjíme rozcestí Červený Kříž, Skalka a sjíždíme lesní cestou dolů do Řevnic před 3h na nádraží, kde končí náš cyklovýlet Brdy I. Honza nastupuje do vlaku směr Praha a na tachometru máme za dnešek najeto 44km. Uznávám, že Brdy jsou nádherné, hluboké lesy bez lidí, randálu, civilizace. Rád se kopců ještě vrátím, byť budu muset hodně šlapat :-D

Mapka popisu trasy Brdy II severní cesta se objeví po kliknutí na odkaz https://mapy.cz/s/kXKH

Na všechny fotky se dostaneš přes Záložku ve Fotogalerii kliknutím na odkaz.